Szukaj
Zamknij
Biznes Gry i Granie

Michał Kiciński o „Wiedźminie”

Wiedzmin w akcji. CD Projekt wie, ze to bedzie hit.

Dzięki błyskawicznej reakcji i uprzejmości Michała Kicińskiego z CD Projektu mogę przedstawić Wam ekskluzywny mini wywiad odsłaniający nieco rąbka tajemnicy gry i twórców „Wiedźmina”. Na początku zacytuję Michała, który ustosunkował się do mojej poprzedniej wypowiedzi na temat oczekiwanej premiery gry:

Gry RPG robi się koszmarnie długo. Gdy pierwszy raz pokazywaliśmy „Wiedźmina” na E3, BioWare na swoim „Dragon Age” pracowało już ponad rok. A my planowaliśmy wydać naszą grę przed „DA”. Naszym błędem było zbyt wczesne rozpoczęcie komunikacji z mediami i graczami oraz zbyt optymistyczne zakładanie terminu ukończenia produkcji gry.
Tak jak powiedziałem – gry RPGi robi się długo :)

Jeśli nam nie uda się zrobić hitu na skalę światową to szansa, że uda się to komuś innemu w Polsce spada dramatycznie.
Nie chodzi tu o jakieś zadzieranie nosa. Ale to CD Projekt ma gigantyczne zaplecze, know-how w branży gier i determinację.

Jako niezależny developer musielibyśmy kilkukrotnie zamknąć projekt, albo sprzedać go za bezcen, sprzedać firmę i rozprzedać prawa po pomniejszych lokalnych wydawcach…

Jako CD Projekt mamy wszelkie atuty z doświadczeniem marketingowym i licencyjnym włącznie, kontaktami zagranicznymi i mocnym zapleczem finansowym. Jednym słowem atutów jest dużo i jeśli jednak nam się nie uda to naprawdę będzie to porażka przez duże „P”. Choć tego nie przewidujemy oczywiście. Sukces w Europie Wschodniej i krajach niemieckojęzycznych jest na wyciągnięcie ręki. Reszta rynków to wciąż praca u podstaw.

A teraz czas na anonsowany mini wywiad, który powstał jako uzupełnienie moich pytań jakie nasunęły mi się już po opublikowaniu pierwszego materiału.

AK74 – Dlaczego wybór T.Baginski? Jednak warstwa PR’owa czy chcecie wspierać to co „dobre i polskie”?

Michał Kiciński CD Projekt – Tomek jest zdecydowanie najlepszym polskim twórcą animacji komputerowych. Platige Image to absolutnie jedyne miejsce w Polsce gdzie mają szanse powstać filmy hi-poly na najwyższym światowym poziomie. Stąd wybór. Dodatkowo dla Platige jest to ciekawy temat. A dodatkowo do tego jest wsparcie dotychczasowym dorobkiem Tomka, co tak naprawdę w świetle tworzenia samej gry ma nie tak duże znaczenie. Jako, że filmy muszą się bronić same, i największe nazwisko nie pomogło by jeśli tak by nie było. W tym przypadku filmy i się obronią i potwierdzą dlaczego Tomek zbiera tyle nagród:)

AK74 – Czego Wam brakuje i w czym czujecie sie gorsi / lepsi od teamów developerskich z zagranicy? Co takiego mamy w Polsce czego nie maja za granica i odwrotnie?

MK – Doświadczonych ludzi, którzy mają na koncie wiele zamkniętych projektów.

AK74 – Czy nie obawiacie się (jako zespól developerów, nie firma), że rozbudziliście wśród polskiej części graczy potężny apetyt na „Wiedźmina”? Nie boicie się konfrontacji z realiami?

MK – Nie, zamierzamy dostarczyć grę nawet lepszą od oczekiwań graczy, a tak naprawdę to zrobimy wszystko aby powstała gra zasługująca na uznanie. To czego możemy się obawiać to przesadny krytycyzm rodaków, którzy mają bardzo dużą tendencję do narzekania. Widać było to przy komentarzach do niektórych materiałów filmowych udostępnianych internautom. To co zachodnim/niemieckim graczom się bardzo podobało, dla polaków było „dobre, ale…”. Podobnie działo się z częścią polskich dziennikarzy odwiedzających targi. Ale taka już nasza narodowa mentalność. Będziemy z tym walczyć udowadniając i pokazując jak grę widzą też poza granicami.

AK 74 – Czy myślicie o „Wiedziminie” w wersji MMORPG? Jeśli tak to jakie warunki musiałyby zostać spełnione aby taka wersja miała szansę być wdrożona (np. liczba egzemplarzy sprzedanej gry, reakcje prasy i recenzje graczy?)

MK – Nie myślimy takich pomysłów i nie ma na razie ich nawet na horyzoncie.

AK74 – Czy Andrzej Sapkowski po sprzedaży praw miał wpływ na scenariusz? Jestem ciekaw jak się odnosi do swojego ‚dziecka’ osoba twórcy kiedy widzi co z jego światem i bohaterami robią inni twórcy (Komuda i Jurewicz)?

MK – Andrzej Sapkowski jest włączany na tyle ile pozwala mu czas w sprawy tworzenia gry. Na ostatniej rocznicy entuzjastycznie bił brawo podczas prezentacji gry, co było bardzo miłe:)

Dziękuje Michałowi za znalezienie chwili czasu na opisanie mi i Wam szerzej sytuacji. Wiedźmin jednego fana już ma, może dzięki tej notce znajdzie kilku innych.

May the Force be with you!

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę