Szukaj
Zamknij

Seedcamp – wrażenia

mini seedcamp

Pierwsze wrażenie – było bardzo fajnie. Jestem pod wrażeniem i chcę aby Seedcamp zagościł na stałe na polskiej scenie wydarzeń „barcampowo-startupowej”. Świetnie zorganizowane, dobrze poprowadzone. Pomysłów dużo, różnych maści – każdy dla siebie coś mógł znaleźć. Nie obyło się bez zaskoczeń oczywiście, ale to chyba było wpisane w scenariusz takiej imprezy…

Na początku powiem kto wygrał: Joobili.com, Skrybot, MyPolitiq.eu i HumanWay.pl (Kuba ma urodziny akurat w dniu Seedcampu więc ładny prezent mu chłopaki z Netguru zrobili, brawo!). Stawiałem po cichu na Joobili bo już w czasie prezentacji inicjującej widać było, że mają przemyślany biznes i wiedzą gdzie chcą się znaleźć za rok czy dwa. Brawo, Polak Węgier dwa bratanki do serwera i do szklanki! :)

Większość pomysłów miała umocowanie biznesowe natomiast (niestety) te biznesowe ramy zaczynały być widoczne podczas sesji mentorskich – zdecydowana większość startupów (w mojej opinii) zaprezentowała się kiepsko bądź słabo. Rekord pobił Skrybot, którego prezentacja odbyła się po polsku co wprawiło w osłupienie anglojęzyczną część widowni – po pierwsze dlatego, że podobno część zespołu uczęszczała na Stanford University a po drugie jak zamierzają w takim razie prezentować się w Londynie?

Sesje mentorskie miały przebieg podobny we wszystkich grupach. Wybrani mentorzy byli przydzieleni na godzinne sesje z dwoma startupami. W tym czasie trzeba było przeznaczyć równą część czasu (nie udało się to ani razu) na oba pomysły. Oceniani mieli za zadania dowiedzieć się więcej o swoim biznesie widzianym oczami inwestorów i ludzi z branży co czasami dawało efekty komiczno / tragiczne – jeden zespół ocenił CTR kampanii na 20%, źle policzył przychody z reklamy (zawyżając je o około 40 razy).

Wszystko to pokazuje, że nawet jeśli wydaje nam się, że nasz biznes plan jest przemyślany warto go komuś pokazać z prośbą o wskazanie elementów, które mogą być mało oczywiste czy spójne. Na szczęście większość pomysłów pokazanych była na zaawansowanym poziomie rozwoju i wymagała w zasadzie wrzucenia małej ilości kasy aby zaczęły się kręcić i generować przychody.

Oprócz Polski na Seedcamp zotały zgłoszone projekty z Litwy, Estonii, Finlandii i Węgier co pokazuje, że jesteśmy w stanie ściągać też fajne inicjatywy z innych części Europy dopóki Seedcamp sam nie zdecyduje się rozszerzyć inicjatywy na inne kraje.

Acha – bawiłem się w latającego reportera i wraz z Maćkiem Budzichem nagraliśmy kilka wywiadów dla Was – między innymi zgodzili się wypowiedzieć do kamery tak jakie persony jak Mike Butcher, Marcin Jagodziński, Łukasz Wejchert, Michał Brański – jak Maciek zmontuje to powiesi link i będziecie mogli sami to obejrzeć.

Mam nadzieję, że CEO Seedcamp Reshma Sohoni dotrzyma danego słowa i impreza będzie miała swoją kontynuację w przyszłym roku bo warto – dla naszych rodzimych projektów możliwość ich prezentowania na gruncie lokalnym a potem w międzynarodowym towarzystwie wydaje się bezcenna i bardzo potrzebna.

Jeszcze raz gratulacje dla zwycięzców – szczególnie trzymam kciuki za HumanWay i Skrybota w Londynie!! Pokażcie im co znaczy ułańska fantazja!! :)

Julka z Ryśkiem (albo Rysiek z Julką żeby nikt nie czuł się pokrzywdzony:) już zdali swoje relację tak samo jak Antyweb – nie chcą się powtarzać proszę sobie zerknąć do nich i poczytać bo warto. Obejrzyjcie też wątki na Flakerze i Blipie, którego dziś ja i znajdujący się na sali wykorzystywali aktywnie.

Na plus:
> Impreza sporego formatu (dzięki zaproszonym ludziom i projektom z różnych części Europy)
> Duży feedback dla startupów jeśli tylko chciały go uzyskać i pytać…
> Fajne kontakty – tak ze strony startupów jak i między inwestorami.
> Organizacja: Agora, Krzysiek Kowalczyk i cała masa osób pomagających przetrwać ten dzień
> Pani od Tacholabu :)
> Wygrane projekty: w 25% moje typy więc nadal mam nosa :)

Na minus:
> Nie rozumiem sposobu głosowania – oddawano jeden głos na jeden startup. ja miałem okazję zapoznać się niby ze wszystkimi 20-ma ale dopiero w rundzie panelowej face-2-face mogłem wgryźć się w pomysł i go ocenić. Ponieważ w sumie oceniałem w ten sposób 6 pomysłów moja wiedza co do głosowania była mała. Jak i większości osób, chyba, że 5-cio minutowy speech miał mi pokazać wszystko. Nie pokazał.
> Nazywanie ludzi „mentorami”. Kojarzy mi się to z jakąś „radą starców” albo wioskowymi szamanami. Nie wiem jaką dać lepszą, ale wiem, że „mentor” nie pasuje mi w ogóle.

Dodam, że ja co prawda byłem „mentorem” ale tylko z powodu partnerstwa Auli w Seedcampie. W porównaniu do ludzi z mojej grupy oceniającej startupy czyli Michała Brańskiego (o2), Mariusza Gralewskiego (GoldenLine) i Marcin Pietras (Pracuj.pl) ja pasowałem ze swoim doświadczeniem i sukcesami jak pięść do nosa. Tym samym pozdrawiam wszystkich zazdrośników i „keyboard heros” wypisujących różne bzdury.

  • Julka z mężem?! Wiesz, Artur, ja też mam imię :-)

  • Cześć Artur

    I am going to cheat a little, my written Polish is extremely rusty and wasn’t that good in the first place.
    I just tweeted a link to a Google translation so you might see some weird things in your stats.

    I would have loved to have been in Warsaw, but I knew what I submitted in many ways was too early stage.

    As far as the length of presentation, compared to some „contests” I believe Seedcamp is quite generous with the time. Plugg for instance the first presentation was just 2 or 3 minutes.
    What would help the teams is watching lots of pitches from other events – Seedcamp, TC50, Plugg etc – and possibly read a few books from the likes of Guy Kawasaki – even his blog is a great source.

    SkryBot is interesting – back in 1999-2000 when I was with Techland we already had English Translator on the market, but we were researching voice recognition with the likes of Dragon Naturally speaking.
    From what I remember at that time an investment of around $2M was required for a language for licensing and building up a database.

    There is increased risk in many ways looking to implement both the technology and data, unless they already have algorithms better than the competition.

    Their competition also includes Google who have access to vast processing resources, and people providing data for free through Google Voice (though without text equivalent)

  • Artur Kurasinski

    @ Ryszard Szopa – Ryszardzie, na Boga czy wszyscy już mamy problemy z ego? :)

  • @Artur: Nie, ale Julka stanowczo kazała mi interweniować :D

  • Artur Kurasinski

    @ Ryszard Szopa – okej, to nie mam wyboru zmieniam :)

  • SkryBot na życzenie wysyłamy linki do SkryBota demo, wyślij maila ze swoim adresem na: poczta [maupa } przepisywanie.pl demo jeździ windami xp+ vista,

  • Pingback: AntyWeb | » Kilka refleksji po Seedcampie()

  • Pingback: Seedcamp Warsaw ‘09 « JimB.40 * The older the better()

  • Pingback: Seedcamp Warsaw ‘09 | JimB.40()

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę