Szukaj
Zamknij

ZAIKS i UKE – dwie drogi

violetta villas zaiks

Dwa pomysły na problemy na czasy kryzysu przez dwie różne instytucje mające szeroki wpływ na konsumentów i odbiorców. Ciekaw jestem Waszych opinii na ten temat – która z nich bardziej się stara?…

ZAIKS (ten sam, który nie umie rozliczać się z US i niedawno prawie zbankrutował bo nie umiał obliczać podatku VAT) zamierza poprosić YouTube o oddanie mu doli z wyświetlanych teledysków. Prawdopodobnie ZAIKS ośmielił się widząc jak w innych krajach podobne instytucje glanują Google’a za brak „działkowania się” z przychodów.

To piękny gest naszego lokalnego monopolisty – pytanie co zrobi ZAIKS jeśli okaże się, że utwory Budki Suflera, Maryli Rodowicz czy Mietka Szcześniaka ogląda 10 osób na Grenlandii? Marzenia o szybkim wspomożeniu pustej kasy prysną z biznesu, który ktoś inny zbudował.

Ciekaw jestem okrutnie ileż to rewolucji technologicznych musi zajść żeby taka organizacja jak ZAIKS uświadomiła sobie, że jej czas dawno się skończył w momencie kiedy patefony odeszły do lamusa historii.

Jak pisze Gazeta Prawna: „YouTube chce rozmawiać, uznaje prawa artystów, ale wciąż nie godzi się na proponowane przez nas stawki dodaje Andrzej Kuśmierczyk”. No cóż zapewne cenniki ZAIKS ma na pewno wysokie – w końcu polska kultura najlepsza jest na świecie (a Rubika każdy zna).

UKE za to chce pomóc nam w wyborze dostawców – Urząd tworzy porównywarkę, dzięki której łatwiej będzie dopasować ofertę telefonu, internetu i telewizji do swoich potrzeb.

Cytując za Gazetą Wyborczą: „Co będziemy mogli porównać? W przypadku komórek sprawdzimy zarówno oferty operatorów infrastrukturalnych, jak i wirtualnych – w każdej kategorii: abonament, pre-paid i mix. Klient określi, ile jest w stanie zapłacić za abonament, jaką sumą jest w stanie doładować konto w ciągu miesiąca (w przypadku pre-paid), ile minut miesięcznie wykorzystuje (w tym ile w swojej sieci, a ile poza siecią, uwzględniając przy tym zarówno sieci komórkowe, jak i stacjonarne), ile wysyła SMS-ów i MMS-ów.”

Jak mówi Anna Streżyńska:

„Jest dużo takich kalkulatorów, kilka jest świetnych i ludzie z nich chętnie korzystają. Niektórzy wolą jednak, żeby dane zawarte w serwisie były potwierdzone autorytetem urzędu. To dla nich tworzymy naszą porównywarkę”

Biedne OpenGSM – wystartowali miesiąc temu i pewnie liczyli na to, że w czasach kryzysu nie będą mieli zbytniej konkurencji a tu bach – konkurencją będą mieli w postaci państwowego Urzędu.

  • ms

    Ale tedencyjny jesteś. Przykład pierwszy z brzegu – budka suflera – jolka jolka – łatwo sprawdzić liczba wyświetleń – 887802.

    A w ogóle czy znasz Arturze stawki jakie ZAIKS chce za radia internetowe. Może byś z tym porównał. Jest na stronie ZAIKSu. ZTCP to jest jakaś mała (w skali Youtube) stała opłata + kilka % od zysków. Teraz się pewnie targują o to jaki ma być to procent i o system uznawania które jest filmiki są chronione przez ZAIKS. Patriotycznie rzecz ujmując lepiej, żeby ten procent był wyższy niż niższy.

    Lepiej za to pilnujmy, żeby ZAIKS sprawnie rozdzielał te tantiemy twórcom. Zdaje się że tu leży pies pogrzebany. Podobno oni nadal zbierają od nadawców co miesiąc *papierowe* wydruki z raportami (jaki autor,wykonawca ile razy był puszczany)!

  • Artur Kurasinski

    @ ms – sprawdzalem i pewnie Rubik, Ich Troje i inne kapele tez maja wiele zaliczonych „ogladniec”. To jest top – pytanie co z reszta kilku tysiecy artystow polskich? W dupie mam monopol ZAIKSu ktorego pomysl na zycie nazywa sie „plac mi kase bo istnieje” po czym jego rola sie konczy.

    ZAIKS nie pomaga, nie lobbuje nie istnieje tam gdzie sa potrzebne zmiany w prawie aby nadazyc za rozwojem mediow. Wyciaga lape i kaze placic – budkom z zapiekankami i malym sklepom za puszczanie muzyki przez radio.

    Dla mnie jest to rownie potrzebna organizacja jak KRTIV. Do piekla i przysypac ziemia.

  • Za cholerę nie rozumiem, dlaczego ZAIKS ma dostać procent od całego zysku wypracowanego w olbrzymiej części przez materiały nie związane w ogóle z polskim przemysłem fonograficznym! Niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego oni maja ciągnąć procent od kliknięć w reklamy przy teledyskach takich zespołów jak The Doors, Guns ‚n’ Roses etc.? No dlaczego?

    ad2.
    Porównywarek jest sporo (w każdym razie kilka jest) i jakoś sobie chyba radzą, więc nie wydaje mi się żeby ta „urzędowa” zrobiła wielką furorę. Obstawiam, że nie będzie jakos wyjątkowo popularyzowana (czyt. reklamowana) w sieci, więc…

  • Artur Kurasinski

    @ Pawel Lipiec – gorzej, oni chca po prostu dostac swoj procent tylko dlatego, ze istnieje cos takiego jak YouTube. Po prostu ida za ciosem innych organizacji z Anglii czy USA. Ciekaw jestem jak ZAIKS wyobraza sobie egzekwowanie swoich praw – zatrudnia 100 osob, ktore beda szukaly plikow i zglaszaly? Wytna wszystko co ma polska nazwe??

  • ms

    @Pawel Lipiec – gazet internetowych czytać nie umiecie? „ZAiKS żąda od YouTube opłat za umieszczanie w polskiej wersji serwisu teledysków polskich artystów”. Wcale nie czepiają się Guns’n’Roses ani The Doors.

    @Artur Kurasinski – aha, jesteś tendencyjny bo po prostu nie lubisz ZAIKSu. Trudno. To nie jest tak, że rola ZAIKSu kończy się na tym że mu nadawcy płacą kasę – dalej ZAIKS ma tą kasę rozdzielać i wypłacać artystom.

  • Artur Kurasinski

    @ ms: acha, jakoś nie lubie instytucji, ktore zarabiaja na tym, ze istnieja dzieki temu, ze nikt nie mial odwagi oderwac od koryta pewna klike. Acha jestem zatem tendencyjny.

  • shw

    o OpenGSM nawet nie pisze – swietna porownywarka. wiadomo jakie starzy operatorzy licza sobie stawki za polaczenia do Play – jako, ze nie moglem uwierzyc w proponowane oferty postanowilem zrobic tez i zaznaczylem, ze bede wykonywal 100% polaczen do sieci Play i chce placic abonament do bodajze 40 PLN. propozycje OpenGSM? Jezeli interesuje mnie oferta z telefonem – taryfy syberyjskie 25, jezeli bez – nowa era 40. nawet jezeli interesuje mnie placenie 75 zl, to nadal proponuje mi te same abonamenty. trzeba sie nameczyc, zeby w ogole zaproponowalo playa – ale nadal kalkulatora bardziej oplacalne dla mnie jest placic 55zl co miesiac i 50zl za telefon, dostajac 90 minut, niz 39zl, 1zl za telefon i dostac 100 minut (w rozliczeniu wydatek >1300zl jest bardziej oplacalne > 900).
    zobaczymy co zaproponuje UKE.
    co do zaiksu – no coz – juz nic mnie nie zaskoczy. zaloze sie takze, ze zaiks nie moze dogadac sie z googlem, bo daje propozycje w stylu 3% zyskow, ale nie mniej niz … i tutaj pojawia sie problematyczna kwota … od kazdego utworu.

    @ms: pomijajac idiotyzm funkcjonujacych aktualnie praw autorskich – wiele organizacji ma cos robic. tak samo ZAIKS mial placic podatki, tylko ze we wlasnej interpretacji sa organizacja non-profit z kilkumilionowym zyskiem.
    dzieki wspanialemu prawu autorskiemu maja nawet wieksza wladze nad tworczoscia osob, ktore reprezentuja – i tak moga sprzedac prawa do twoich utworow komukolwiek, pomimo twojego jednoznacznego sprzeciwu. na dodatek zarabiaja na wszystkich bez wyjatku – nie trzeba sie zapisywac, podpisywac umowy z zaiksem – stworzyles cos – oni juz z gory maja nad tym wladze i zbieraja tantiemy od twojej tworczosci. mozesz ich jedynie ladnie poprosic, aby tego nie robili, co tez nie zawsze skutkuje.
    a jezeli chcesz wiedziec jak rodzielane sa pieniadze – zwroc sie do jakieklowiek organizacji zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi po swoja dole – powiedza ci ile jest wart.

  • nie tylko ZAIKS chce kawalek tortu YouTube: „No More Music Videos on YouTube UK” http://thenextweb.com/2009/03/09/music-videos-youtube-uk-monday/

  • ms

    Nie mówię że ZAIKS jest wporzo :-). Ale jestem zdania, że AK74 zbyt prymitywnie agituje przeciw ZAIKSowi, na czym traci jego skądinąd fajny blog.

  • Artur Kurasinski

    @ms – zdecyduj sie zatem. Albo ja nie mam racji albo ZAIKS jest jednak fajny. Co to znaczy prymitywna agitacja jesli przytaczam doniesienia prasowe z PAPu? PAP tez jest tendencyjny i prymitywnie agituje?

  • ms

    Uczepiłem się tego akapitu o 10 osobach na Grenlandii, reszta może być.
    Hmm, może nie zrozumiałem jego przesłania. Może sugerujesz między słowami, że Youtube zgodzi się płacić tantiemy, a potem, żeby unikać opłat, będzie raportować zaniżone statystyki? Jakoś mi to nie przyszło do głowy za pierwszym razem.

  • ZAiKS to w ogóle jest fajny – przykładowo mój amatorski teatr musi płacić całkiem dużą jak na nasze możliwości sumę za każdy spektakl, w którym wykorzystujemy całą muzykę. Za pieniądze z biletów ledwo wychodzimy dzięki temu na zero ;-)

  • * wykorzystujemy _jakąś_ muzykę ;)

  • ms

    Żeby nie było całkiem poważnie, na zakończenie „Nie Zapominajcie o ZAIKSIE”. (Szukałem w YouTube ale tam nie znalazłem)
    http://kabaretpotem.mp3.wp.pl/?tg=L3Avc3RyZWZhL2FydHlzdGEvMTI0NTcsdXR3b3IsNTkwODkuaHRtbA==

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę