Szukaj
Zamknij

GameTrade.pl – Auler 2010

damian legawiec gametrade

Wywiad z Damianem Legawcem pomysłodawca GameTrade będzie pierwszym z cyklu związanym z przybliżaniem sylwetek założycieli i firm, które uhonorowaliśmy statuetkami Aulerów w imieniu Aula Polska

AK74 – Gratuluję Aulera. Jesteś zaskoczony, zdziwiony taką decyzją? Czy może spodziewałeś się dostać tę nagrodę? :)

Damian Legawiec – Konkurencja była bardzo silna i było to dla mnie sporym zaskoczeniem, że to właśnie Gametrade.pl otrzymało Aulera :) Oczywiście pewnie każdy ma nadzieję na wygraną i także brałem to pod uwagę.

AK74 – Twój serwis Gametrade.pl pozwala zarejestrowanym użytkownikom wymieniać się grami na fizycznych nośnikach. Czy prawo polskie dopuszcza taką formę działania?

DL – Oczywiście tak, ale tylko dla gier które zostały wprowadzone do obrotu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Należy także pamiętać że niektóre gry mają limit instalacji przypisany do jednego nośnika (problem ten nie występuje na konsolach).

AK74 – Obrót „starociami” już wprowadzonymi na rynek nie jest opłacalny dla wydawców gier. Masz w związku z tym jakieś problemy – ktoś Ci wyraźnie dał do zrozumienia, że zbiera „haki” na Gametrade.pl?:)

DL – Na tę chwilę nie :) Myślę że dla polskich wydawców poważniejszym problemem jest piractwo, niż rynek wtórny, który jest jeszcze słabo rozwinięty w Polsce. Dowodem za tak postawioną tezą jest np. ostatnia akcja Microsoftu „nie przerabiam, nie kradnę” gdzie jednym z partnerów było Allegro.

AK74 – Jak postrzegasz rynek sprzedaży fizycznych nośników? Kiedy oceniasz, że Steam i inne podobne serwisy przejmą większość użytkowników i zmonopolizują rynek?

DL – Jeśli chodzi o komputery stacjonarne to rynek fizycznych nośników będzie się stale kurczył i z racji mniej kasowych gier będzie bardziej szedł w stronę cyfrowej dystrybucji.

Zupełnie innym rynkiem są konsole, które obecnie dominują na świecie. Obecna generacja prawdopodobnie przetrwa do 2013 roku, następna nadal nie porzuci nośników fizycznych. PlayStation3 już używa blu-ray, gdzie gry zajmują po 50gb danych. To na pewno na początku będzie problem techniczny przedłużający życie fizycznych nośników (skąd łącza i transfer na tyle danych – np. Modern Warfare 2 w ciągu pierwszego weekendu sprzedało się w kilku mln egzemplarzy).

Druga sprawa to konieczność przekonania klientów – gry w dystrybucji cyfrowej nie są tańsze, niż ich fizyczne odpowiedniki (czasami bywają droższe, zwłaszcza na Steam), ich cena nie spada, nie można ich odsprzedać, wymienić lub też kupić taniej używany egzemplarz.

Wszyscy najwięksi resellerzy gier (GameStop, BestBuy, Game(UK)) połowę swoich obrotów generują ze sprzedaży używanych egzemplarzy. A sklepy naziemne pełnią rolę medium marketingowego dla dystrybutorów, ich zniknięcie oznaczałoby po prostu zmniejszenie świadomości klientów na temat dostępnej oferty (nie każdy codziennie wertuje IGN, Gamespot czy Kotaku :).

Najważniejsze, to że rynkiem rządzą konsumenci i konsument kiedy kupuje grę chce być jej właścicielem. Dlatego uważam (opierając się także na przewidywaniach największych wydawców), że dystrybucja tradycyjna nie zniknie i będzie się uzupełniać z cyfrową (mniejsze gry wydawane np na Xbox Live! Arcade i PlayStation Network oraz DLC).

AK74 – Rejestruję się, wymieniam się grami – jaki jest zysk dla serwisu i Ciebie jako właściciela? Będziesz pobierał opłatę manipulacyjną albo procent od transakcji? Czy może wprowadzić stałą miesięczną opłatę za korzystanie z serwisu?

DL – Nie będzie opłat od transakcji, natomiast weryfikacja danych osobowych będzie płatna (jednorazowo). Użytkownicy niezweryfikowani będą posiadali limit transakcji. W przyszłości pojawią się także konta z dodatkowymi funkcjonalnościami oraz platforma handlowa dla sklepów (SaaS). O innych planach monetyzacji na razie nie mogę mówić :)

AK74 – Gametrade.pl nie jest pomysłem autorskim – istnieje mnóstwo zagranicznych serwisów oferujących takie usługi. Śledzisz i znasz ich strategie rynkowe?

DL – Znam kilka, ale rynek Polski jest na tyle specyficzny że ich model działania po prostu nie pasował (np. zupełna klęska i brak popularności Goozex). Po za tym większość tych serwisów jest po prostu dla geeków :) Są zbyt skomplikowane (interfejs, zasady działania) dla przeciętnego zjadacza chleba. Na rynkach zachodnich w kwestii obrotu używanymi grami niepodzielnie królują sklepy naziemne (wymieniane wcześniej GameStop, BestBuy i inne). Największe sklepy internetowe posiadają także własne programy trade-in, np. Amazon.

AK74 – Rozwój oznacza inwestycje. Szukasz partnera / inwestora do GameTrade? A może już kogoś masz kto daje kasę na rozwój?

DL – Inwestor już się znalazł i został spisany term-sheet inwestycji. Realizujemy kolejne kroki zmierzające do jej finalizacji.

AK74 – Jakich zmian możemy się spodziewać na serwisie do końca roku?

DL – Z tych o których mogę powiedzieć najważniejsze to: zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, rozbudowanie części społecznościowej, usprawnienia mechanizmów transakcyjnych, platforma handlowa

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę