Szukaj
Zamknij
Wywiady

Wiesław Kotecki – Lista prelegentów UXPoland jest w tym roku imponująca

uxpoland

AK74 – UXPoland zastąpiło znaną już od kilku lat konferencję Polish IA Summit – dlaczego? Skąd taka decyzja?

Wiesław Kotecki – To w zasadzie efekt ewolucji samej konferencji i jej planów rozwoju na przyszłość. Polish IA summit powstało w naszych głowach w 2009, gdy pojechaliśmy z moim wspólnikiem Hubertem Anyżewskim do Kopenhagi na EuroIA, czyli jedną z najważniejszych konferencji w Europie poświęconych architekturze informacji. Pomyśleliśmy w wtedy, że brakuje w Polsce regionalnej edycji takiego wydarzenia.

I faktycznie – przez 3 kolejne lata udało nam się stworzyć fajną markę Polish IA Summit, czyli konferencji w której wzięło udział ponad 600 osób, oraz 100 prelegentów z całego świata – z tak rozpoznawalnymi ludźmi w branży jak Eric Reiss, Jeff Parks, Andrea Resmini czy Peter J. Bogaads czy czołowe postaci naszego rodzimego rynku.

Dyskutując jednak nad rozwojem konferencji, doszliśmy wniosku, że ta formuła się powoli kończy. Po pierwsze dlatego, że sama tematyka architektury informacji stała się dla nas za wąska – w zasadzie większość prelekcji w zeszłym roku dotyczyła szerszego spektrum tematów – strategii, projektowania usług, projektowania dla wielu kanałów (cross-channel), badań, usability – czyli podsumując wszystkiego tego co zawiera się w projektowaniu doświadczeń użytkownika – czyli właśnie user-experience (UX).

Dodatkowo, zrozumieliśmy, że aby się rozwijać dalej musimy wyjść poza Polskę – naszą ambicją jest stworzenie najważniejszej konferencji o UX, w tej części Europy. Stąd też nazwa UX Poland – bo poza wszystkim jesteśmy dumni, że mieszkamy tu gdzie mieszkamy i od samego początku chcieliśmy promować Polskę, ale i Warszawę, jako piękne miasto mogąec być liderem regionu. Chcemy dołączyć do czołówki konferencji Europejskich takich jak UX London, czy UX-LX w Lizbonie. Myślę, że pod względem jakości jesteśmy już całkiem blisko :)

AK74 – Oglądam sobie listę prelegentów i myślę „kurde skąd oni biorą takie nazwiska!?”. Musicie mieć albo worek pieniędzy na wynagrodzenia dla mówców albo świetną markę i układy z nimi…

WK – Dzięki :) Faktycznie lista prelegentów jest w tym roku imponująca – 2 dni, 2 równoległe ścieżki – 40 prelegentów, w tym 10 zagranicznych oraz 30 topowych z Polski. Sam nie mogę się doczekać prezentacji np. Chrisa Chandlera z Disneya, Billa Scotta z Pay Pal, czy jednego z najbardziej doświadczonych konsultantów UX na świecie Ianna Fenna, nie wspominając o naprawdę mocnej ekipie prelegentów z Polski – to będą dwa bardzo intensywne dni…

Jak to robimy? Recepta jest tak naprawdę bardzo prosta – jesteśmy fajnymi ludżmi :) A tak na serio, to od wielu lat staramy się budować sieć relacji w międzynarodowym środowisku UX. Razem z Hubertem jeździmy na konferencji międzynarodowe, realizujemy projekty i nawiązując relacje, zapraszamy naszych prelegentów do Polski. Zdecydowanie ważnym punktem było to, że udało mi się wejść do komitetu wykonawczego konferencji EuroIA, a Hubert został jej ambasadorem w Polsce.

W tym roku, zmieniając formułę konferencji na UX Poland, zmodyfikowaliśmy także sposób planowania i zarządzania – powołaliśmy międzynarodową radę programową, w kład której obok mnie i Huberta Anyżewskiego, wchodzi także Agnieszka Szóstek (CHI Polska), Marcin Treder (UX Pin), oraz Jeff Parks – jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w światowym środowisku UX Oprócz tego, że wspólnie dbamy o poziom konferencji (m.in. poprzez tryb oceny zgłoszeń prezentacji) , to dzięki temu budujemy niesamowitą sieć kontaktów praktycznie na wszystkich kontynentach.

Natomiast myślę, że najważniejsze jest to co się dzieje na samej konferencji. Atmosfera i zaangażowanie i rozwijająca się w Polsce społeczność – to wszystko sprawia, że wszyscy ludzie z zagranicy wyjeżdżając z Warszawy są w pozywnym szoku – mówiąc o niesamowitej energii, jaką czuć na tej konferencji i w samym mieście. Wracając z Polski do Stanów czy krajów europejskich mówią swoim znajomym, że tu po prostu warto przyjechać – to znacznie ułatwia nam zadanie w kolejnym roku :)

Inna sprawa, że w Europie mamy opinie ludzi, którzy robią coś niestandardowego i z fantazją. Np. Podczas pierwszego Summitu, akurat tak wyszło, że dokładnie w dniu konferencji wybuch wulkan na Islandii, a my zostaliśmy z prelegentami z Niemiec i Danii, bez możliwości wysłania samolotem do domu. Wsadziliśmy więc Erica Reissa, Jima Kalbach i Andree Resminiego do taksówki i wysłaliśmy ich do Hamburga i Kopenhagi – ich tweety na żywo śledziło ponad 200 osób z branży na całym świecie (http://andrearesmini.com/blog/the-ia-happy-cab-part-1_Do dziś uważam, że to najlepiej wydane pieniądze na marketing w naszej historii :)

AK74 – W tym roku będzie jakiś motyw przewodni konferencji? Skupicie się na przykład na mobile?

WK – W zasadzie nie nastawialiśmy się na żaden motyw przewodni. Daliśmy ludziom wolność wyboru, podczas Call for Papers jakie ogłosiliśmy na początku roku. I to fajnie pokazało jakie są obecnie trendy na rynku projektowania User Experience. Wyraźnie widać, że takie tematy jak mobile są ważne, ale coraz ważniejszym kierunkiem jest projektowanie usług i aplikacji w wielu kanałach na raz (tzw. Cross Channel).

W czasie dwóch dni będą zarówno prezentacje kładące nacisk na strategię, projektowanie sensu stricte jak sposoby badania użyteczności i user-experience, czy w zasadzie customer experience jeżeli, mówimy o sytuacji gdy usługi dostępne są także w kanałach off-line

Dokładny program dostępny jest na http://www.uxpoland.com

AK74 – Od ładnych paru lat zajmujecie się tematyką User Experience jako UseLab. Jak oceniasz z perspektywy czas zrozumienie roli UX w projektach, które prowadzicie dla swoich klientów? Rynek i klienci są już wyedukowani wystarczająco?

WK – Na pewno rynek się bardzo dynamicznie zmienia! Nie można go porównywać do sytuacji np. z 2007 roku, gdy zakładaliśmy UseLab – wtedy praktycznie nikt nie wiedział czym są takie zagadnienia jak usability czy architektura informacji, o user-expierence nie wspominając. Nasza działalność sprowadzała się głównie do ewangelizacji rynku, i wydeptywania ścieżek u klientów.

Przez lata sytuacja się powoli zmieniała – zarówno jeżeli chodzi o świadomośc klientów, ale przede wszystkim samą branżę, która tak na praw∂e jakieś 3-4 lata temu uzyskała samoświadomość i dosyć skutecznie edukuję klientów.

Poprzez różnego typu konferencji i szkolenia udało się przekonać klientów, ze to właśnie user-experience, satysfakcja klienta, jest obecnie jednym z absolutnie najważniejszych czynników przewagi konkurencyjnej i w sposób bezpośredni przekłada się na ich biznes. Czy to poprzez większą sprzedaż wśród nowych klientów, a przede wszystkim większą satysfakcję, a co za tym idzie lojalność osób korzystających z ich usług.

Tak – rynek się zmienia. UX jest już często nierozerwalną częścią procesów tworzenia i rozwoju produktów. Są przetargi, są wyspecjalizowane agencje i działy wewnętrzne w firmach. Jest do wykonania jeszcze oczywiście mnóstwo pracy na polu promocji UX, zarówno po stronie klienta jak i nas – branży. Ciągle jesteśmy bardzo młodym rynkiem pod tym względem.

Lubię myśleć , że dzięki takim działaniom jak UX Poland czy np. studia UX Design, jakie prowadzi mój wspólnik na SWPS- dokładamy swój mały kamyczek do rozwoju społeczności UX w Polsce.

AK74 – Dla kogo organizujecie UXPoland? Bardziej dla Waszych potencjalnych klientów czy całej branży?

WK – Dla obu tych grup. Właśnie dla tego zdecydowaliśmy się w tym roku na organizacji konferencji w Kinie Praha, gdzie mamy do dyspozycji dwie piękne sale kinowe, i możemy zorganizować dwie równoległe ścieżki tematyczne. Interesujące tematy znajdą zarówno przedstawiciele klienta jak i agencje.

Jeżeli chodzi o poziom prezentacji to oceniłbym go jako odpowiedni dla osób ze średnim lub zaawansowanym poziomem wiedzy o UX, choć myślę , że te 30 prezentacji, będą niesamowitym zastrzykiem wiedzy i inspiracji dla wszystkich osób zajmujących się rozwojem usług cyfrowym – czy marketerów, ludzi biznesu, projektantów, grafików, czy także osób z najwyższych stanowisk decyzyjnych w firmach. Analizując strukturę uczestników z zeszłych lat mieliśmy praktycznie przekrój wszystkich branż – od mediów, telco, przez banki, e-commerce na start-up’ach kończąc.

AK74 – W dużej części prelegentami są obcokrajowcy. Na pewno z nimi rozmawiacie – jak różnią się albo może jak podobne są rynki poza Polską? UX nie zna barier językowych? Wszędzie tak samo się projektuje?

WK – To temat rzeka. Myślę, że istnieje coś takiego jak UX globalny i na pewno, pewne zasady i procesy są wspólne wszędzie – czy w Europie, USA czy Azji. Wszędzie UXowcy mają te same problemy i wyzwania – na konferencjach w Londynie, Tokio czy Los Angeles dyskutujemy o podobnych tematach.

Ale należy pamiętać, że najważniejszym czynnikiem UX jest właśnie user – ze swoimi wymaganiami i specyfiką występującą na różnych kontynentach, a nawet krajach. Z tego punktu widzenia, należy zawsze zrozumieć kontekst lokalny i specyfikę swojego rynku, czy nawet konkretnej grupy docelowej.

AK74 – Kto powinien się pojawić na UXPoland i co oferujecie w cenie wejściówki?

WK – Myślę, że to dobra konferencja, dla wszystkich tych, którzy biorą udział w procesie powstawania produktów cyfrowych – czy jest to e-commerce, serwis informacyjny, serwis transakcyjny, duża firma czy start-up. Jeżeli chcesz poznać najnowsze trendy UX, zapoznać się z case-study z Polski i ze świata – zrozumieć lub jeszcze lepiej poznać metody projektowania doświadczeń użytkownika – to konferencja dla Ciebie.

W ramach biletu otrzymujesz dwa dni wyjątkowej konferencji – 10 topowych prelegentów z zagranicy, 30 z polski, dwie ścieżki tematyczne. W rsmach prezentacji m.in. case study w jaki sposób powstał nowy mBank – po raz pierwszy zostanie w tak dokładny sposób omówiony!

Gwarantujemy także networking z 300 osobami z branży, a przede wszystkim niesamowitą atmosferę – w końcu to konferencja o UX, tworzona przez ludzi od UX. Myślę, też że niesamowitą robotę zrobi samo miejsce – Nove Kino Praha – piękna sale – ogromne ekrany i wygodne fotele 

Jako bonus mamy też przygotowane niespodzianki – przygotowane przez naszych sponsorów – darmowe licencje od UX Pin, unikalne rabaty na usługi w ramach nowego mBanku, zniżki na szkolenia i książki od Helionu i wiele innych.

AK74 – W kilku zdaniach jak byś zachęcił czytelników AK74 do pojawienia się na Waszej konferencji?

WK – Myślisz, że jeszcze trzeba bardziej zachęcać ?:)

***

Na koniec jeszcze jedna dobra wiadomość: czytelnicy AK74 będą mogli otrzymać 20% rabat na zakup wejściówki na konferencję. Klikajcie i spieszcie się!

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę