Szukaj
Zamknij
Wywiady

Przemek Pluta (Spotify) – Nasz model biznesowy nie polega na samej „sprzedaży”. Spotify to platforma do promocji muzyki i artystów.

przemek_pluta_spotify_ak74_blog

AK74 – Pierwsze urodziny Spotify w Polsce były obchodzone huczne? Dostaliście list od Daniela Eka z gratulacjami?:)

Przemek Pluta – Listu nie było, ale świętowaliśmy przy szampanie i babeczkach z logo Spotify. Daniel kończy często maile tytułem swojego ulubionego utworu „harder, faster, better, stronger” więc chwilę później myśleliśmy już o następnych dwunastu miesiącach.

AK74 – Czy w Twojej ocenie pojawienie się w Polsce Spotify zmieniło rynek muzyczny? Zmusiliście konkurencję do działań? Jak wygląda polski rynek serwisów streamujących muzykę?

PP – Na polskim rynku streamingu muzycznego jest czterech głównych graczy i spodziewamy się pojawienia kolejnych, ponieważ jego wielkość i wartość stale wzrastają.

Trend odchodzenia od płyt CD jest nieuchronny, kupowanie muzyki w formacie mp3 nigdy nie było u nas zbyt popularne. Moim zdaniem, streaming muzyczny ma jeszcze wiele lat silnego wzrostu przed sobą.

Patrząc na lokalny rynek, mam wrażenie, że każdy działa w swoim własnym rytmie. Przed naszym wejściem do Polski były pewnie ruchy cenowe po stronie konkurencji, ale nie miało to wpływu na nasze działania.

AK74 – Co pewien czas internet obiega informacja o tym, że w Polsce słucha się tylko disco polo albo najgorszego rodzaju popu. Masz dostęp do wszystkich metryk Polaków w Spotify – naprawdę mamy aż taki zły gust muzyczny?

PP – Fajnie, że o to pytasz. Sami ostatnio sprawdziliśmy czego słuchają Polacy w Spotify i myślę, że możemy obalić ten mit. Świetnie radzą sobie tacy wykonawcy jak Brytyjczycy z Arctic Monkeys czy indierockowy zespół Imagine Dragons. Co do muzyki generalnie jesteśmy zgodni z tym, czego słucha się za granicą i raczej sięgamy po inne gatunki niż disco polo.

AK74 – Legendarne i często przywoływane w dyskusjach są niskie marże dla artystów wypłacane przez Spotify i inne serwisy. Możesz to skomentować? Ile na przykład w Spotify może zarobić twórca takiego hitu jak „Ona tańczy dla mnie”?

PP – to nie jest prosta kalkulacja oparta na zasadzie płatności za ilość odsłuchanych utworów. Marże wyliczane są na podstawie rozbudowanego mechanizmu, w całości opisanego na naszej nowej stronie dla artystów www.spotifyartists.com. Co do zasady, umowy podpisujemy z właścicielami praw autorskich.

Nasz model biznesowy nie polega na samej „sprzedaży”, to coś więcej. Spotify to platforma do promocji muzyki i artystów. Zespół może komunikować się z fanami, dzielić ulubionymi kawałkami i nowościami, a od niedawna także sprzedawać własne gadżety, jak koszulki czy kubki ze swoim logo.

AK74 – Ilu Waszych użytkowników odtwarza muzykę za pomocą urządzeń przenośnych? Bo patrząc na swój sposób korzystania ze Spotify strzelałbym, że około 80% osób streamuje muzykę za pomocą telefonów.

PP – Tak, to globalny trend. Spośród osób w wieku 18-34, już dziś większość słucha muzyki za pośrednictwem smartfonu. Dawniej z mobilnej wersji Spotify korzystali jedynie subskrybenci opcji Premium, ok 25% wszystkich użytkowników.

Od kiedy ze Spotify Free można korzystać także na smartfonach i tabletach, ta liczba ciągle rośnie. Wzrosło także zaangażowanie tych użytkowników, którzy byli z nami już wcześniej.

AK74 – Badaliście kwestię cennika? Czy w Polsce AD 2014 opłata miesięczna na poziomie 19,99 złotych to jest bardzo mało czy bardzo dużo za dostęp do wszystkich utworów zgromadzonych w Spotify?

PP – Za dostęp do Spotify Premium w Stanach użytkownik płaci $9.99, ceny w Wielkiej Brytanii czy Francji sięgają po przeliczeniu 40 – 50 złotych. 19,99 złotych miesięcznie pozwala na pobranie playlist do pamięci urządzenia czy słuchanie muzyki ze Spotify za pośrednictwem zewnętrznego sprzętu audio. Myślę, że to cena w sam raz, tym bardziej gdy w komplecie idzie dostęp do 20 milionowej bazy utworów.

AK74 – Prowadzicie rozmowy z polskimi artystami na temat przyłączenia się do Waszego serwisu i co zazwyczaj słyszycie? Jakbyś ocenił poziom edukacji artystów w zakresie prawa autorskiego, nowych mediów i technologii?

PP – Rozmawiamy przede wszystkim z właścicielami praw autorskich, jak wytwórnie czy domy wydawnicze – to oni decydują o przyłączeniu katalogu muzyki do biblioteki Spotify. Mimo to, staramy się również edukować artystów, m.in. przez dedykowaną stronę internetową.

Świetnie na tym polu dają sobie radę artyści niezależni, jak np. trio Bokka, które w lutym znalazło się w czołówce najpopularniejszych polskich zespołów w Spotify.

Możliwości wynikające z najnowszych technologii, jak mechanizm rekomendacji czy udostępniania muzyki w sieciach społecznościowych, pozwala mniejszym wykonawcom dotrzeć do szerokiej publiczności bez znacznych nakładów na reklamę i marketing.

AK74 – Czy (jako artysta) można zostać wypromowanym przez takie narzędzie jak Spotify? Bo wiadomo, że YouTube posiada taka moc sprawczą.

PP – Oczywiście! Świetnym przykładem jest szwedzki duet Cazzette. Zespół znalazł się na czołówkach list przebojów magazynu Billboard jeszcze zanim wydał swoją pierwszą płytę, przy promocji jedynie za pośrednictwem Spotify.

Jedna z piosenek Lorde, która w tym roku została dwukrotnie nagrodzona statuetką Grammy, pojawiła się na cieszącej się ogromną popularnością playliście Seana Parkera „Hipster International”, dzięki czemu szybko stała się viralem w Spotify.

AK74 – Jak wygląda kwestia korzystania ze Spotify za pomocą telewizorów? Widzisz jakieś trendy?

PP – Segment smart TV nadal się rozrasta. Telewizory znajdują się w centrum domowej rozrywki, choć ich rola zdecydowanie ewoluowała. Oprócz tradycyjnego oglądania filmów, na swoim telewizorze możesz dziś przeglądać wiadomości, surfować po sieci, puszczać dziecku ulubioną bajkę czy słuchać muzyki z własnych playlist. To jest świetne!

Dlatego chcemy, abyś mógł bez problemu dotrzeć do Spotify na swoim smart TV. Naszą aplikację znajdziesz dziś na telewizorach m.in. LG, Samsunga i Philipsa. Planujemy w tym roku jeszcze powiększyć ten katalog.

AK74 – W grudniu 2013 roku Spotify udostępniło możliwość słuchania wszystkich zgromadzonych utworów za darmo. Jak to wpłynęło na liczbę zarejestrowanych użytkowników?

PP – Doprecyzuję. W grudniu 2013 ogłosiliśmy dostępność darmowej wersji Spotify na każdej platformie, w tym na smartfonach i tabletach. Wcześniej ze Spotify bez opłat można było korzystać za pośrednictwem desktopów.

Wracając do pytania: chyba jeszcze zbyt wcześnie, aby wysuwać tutaj jakiekolwiek wnioski. To był dla nas spory krok. Widzieliśmy, jak ważna jest dla użytkowników możliwość słuchania ulubionych artystów gdziekolwiek i kiedykolwiek najdzie ich ochota. Postanowiliśmy uruchomić darmową wersję serwisu także na urządzenia, z których już dziś korzystamy częściej niż z laptopów czy komputerów stacjonarnych.

AK74 – Ile jest obecnie zarejestrowanych użytkowników w Polsce i ilu z nich to płacący klienci?

PP – Nie dzielimy się lokalnymi danymi. Globalnie mamy już ponad 24 miliony użytkowników na 55 rynkach, w tym ponad 6 milionów subskrybentów Spotify Premium.

AK74 – Jakie macie plany na 2014 rok?

PP – Idziemy naprzód ;) Zlikwidowaliśmy więc ograniczenia czasowe, dziś skupiamy się na rozwijaniu oferty mobilnej. Pracujemy także nad nawiązywaniem współpracy z kolejnymi producentami sprzętu audio. Nasza branża jest jednak na tyle dynamiczna, że ciężko powiedzieć na czym skupimy się za kolejne trzy miesiące.

Jedno jest pewne, nasz podstawowy cel się nie zmienia – będziemy robić muzykę jeszcze bardziej dostępną.

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę