Szukaj
Zamknij
Internet

Piraci uczą dzieci czyli jak się tworzy polskie mobilne aplikacje edukacyjne

AK74 – Dziewczyny gratuluję. Po pierwsze stworzyłyście swoje pierwsze aplikacje edukacyjne, po drugie oficjalnie zapowiadacie, że chcecie się dzielić wiedzą o tym. To dość nietypowe jak na polski rynek…

Agata Kozak: Dzięki. To prawda, nasza postawa jest nietypowa. Rozumiemy jednak, że dla chłopaków w tej branży fetyszem są statystyki. Chcemy je pokazać, na ich podstawie wywołać dyskusję, zarówno wokół rynku, jak i naszych projektów.

AK74 – Pytanie, które ciśnie się na usta „dlaczego aplikacje edukacyjne”? Skąd w Was przekonanie, że macie produkt, który będzie lepszy niż pozostałe kilkaset aplikacji? Czemu akurat ten segment rynku?

Agata Kozak: Zauważamy istotną lukę edukacyjną w kategorii wiekowej 3-6 lat i chcemy ją wypełnić.

Agata Brańska: Znam doskonale bestsellery App Store w tej kategorii. Jako matka dwóch przedszkolaków jestem użytkowniczką i recenzentką dziesiątek najpopularniejszych appek edukacyjnych dla dzieci. W pewnym momencie doszłam do przekonania, że jestem w stanie opracować taki scenariusz aplikacji, który więcej oferuje, lepiej przemawia do wyobraźni i zarazem więcej wymaga od dziecka. Uważam, że istniejące aplikacje są za bardzo rozrywkowe. Za dużo kwa kwa, za mało stymulacji umysłu.

AK74 – Wybór rynku anglojęzycznego jest oczywistym jeśli decydujemy się na iOS. Zrobiłyście „zwiad”, macie informacje na jakie zyski / konwersję możecie liczyć? Jak się sprzedają aplikacje edukacyjne w App Store?

Agata Kozak: Zakładamy, że dobrze. Edukacja jest zawsze wysoko w polecanych aplikacjach. To jak będą się sprzedawać, dowiecie się również od nas.

Agata Brańska: Kilkaset mln iPhone’ów, kilkadziesiąt milionów iPadów, 400-milionowa globalna klasa średnia intensywnie edukująca dzieci, które będą miały dobry start w życiu szkolnym. Inspiracją jest książka „Outliers” Gladwella.

Agata Kozak: W idealnej sytuacji life-time value klienta osiągnie 30 euro rozłożone na 10 aplikacji.

AK74 – Jaki jest podział ról w firmie? Która Agata odpowiada za co?

Agata Kozak: Część ról się przenika, przy dwóch osobach w projekcie ciężko o wyraźny ich podział. Ja odpowiadam za project management, marketing, research i prowadzenie spółki.

Agata Brańska: Odpowiadam za koncepcję i scenariusze aplikacji, grafikę i testy.

AK74 – Robicie to full time czy to raczej odskocznia i na co dzień zajmujecie się czymś innym? Bawicie się w biznes czy chcecie go robić naprawdę?

Agata Brańska: To może opowiedzmy o planach. Chcemy stworzyć hub skupiający developerów z regionu, recenzować jeszcze niezrealizowane pomysły, inkubować, finansować. W konsekwencji chcemy stać się największym developerem w regionie.

AK74 – Jak wyglądał proces przygotowania aplikacji? Możecie opisać co zostało wykonane przez kogo i w jakim czasie? A może podzielicie się też kwotami?

Agata Kozak: 9 miesięcy na dwie aplikacje. 120 tys. zł na aplikację, w tym kodowanie to 30% ceny. Reszta to tłumaczenia, angielski lektor, i studio nagrań, bogata grafika, koszty zarządzania projektami, biuro, przygotowanie marketingu, jak i modyfikacje wynikające z błędnych decyzji.

AK74 – Dwie aplikacje od Next is Great i co dalej? Jaką macie wizję rozwoju firmy? Chcecie robić tylko aplikacje mobilne czy może wydawać książki i produkować zabawki?

Agata Brańska: Dalej – dużo więcej aplikacji. Rozważamy również wypuszczenie eBooków i audiobooków.

AK74 – Szukacie inwestora czy działacie na podstawie własnych funduszy?

Agata Brańska: Projekt będzie sfinansowany z funduszy własnych w sumie do kilku milionów, umożliwia nam to pracę, nie oglądając się przez kilka lat na wynik tu i teraz. Przypomnijmy, że chcemy również inwestować i inkubować pomysły innych.

AK74 – Co dalej? Jakie macie plany na kolejne 12 miesięcy? Ile aplikacji chcecie wyprodukować?

Agata Kozak: Do końca roku wydamy łącznie pięć aplikacji, nie tylko w serii Pirate Trio. W 2012 roku planujemy wydać następnych dziesięć. Rozwiniemy jednocześnie dwie serie wydawnicze, gdzie każda kolejna aplikacja wspiera pozostałe.

Strona firmowa Next is Great
Love to count by Pirate Trio
Shapes&Puzzles by Pirate Trio

Dla czytelników bloga AK74 mała niespodzianka. Kto do poniedziałku (29 sierpnia) wymyśli fajną nazwę dla hubu edukacyjnego wygrywa 1 darmowy promo kod do appki „Love to Count”. No kto się pokusi?:)

  • Sylwester

    Jeśli chodzi o konkurs na nazwę to może edunator? ;) Trzymam kciuki za projekt!

  • Brawo dziewczyny!

  • GGG455

    120 tysięcy wydane na aplikację edukacyjną na telefon komórkowy? Świat staje na głowie…

  • Łukasz Łazarecki

    Aplikacje wyglądają rewelacyjnie, ale nie wyglądają na 120 tyś.

  • K.

    „Projekt będzie sfinansowany z funduszy własnych w sumie do kilku milionów, umożliwia nam to pracę, nie oglądając się przez kilka lat na wynik tu i teraz. Przypomnijmy, że chcemy również inwestować i inkubować pomysły innych.”
    Muszę przyznać, że zazdroszczę takiego komfortu :)

  • Kolinko

    Top aplikacje w kategorii „dzieci” w stanach zarabiają ok. $300 dziennie. Jeśli piratki się utrzymają przez pół roku w czołówce rankingu, to może to im się zwrócić. 

    Mają dobry produkt – to na pewno plus, ale sam marketing mogłyby poprawić. Np. te screenshoty – dodać jakieś teksty do nich, żeby lepiej uwypuklić zalety (w tej chwili przeglądając skrinszony wydaje się, że nie ma tego za dużo – fakt, że jest aż 400 łamigłowek jest tylko w opisie), albo ikonka która w małym rozmiarze jest fatalna. To są szczegóły, ale bardzo ważne – http://taptaptap.com/blog/faceplanting-an-app-launch-horror-story-with-a-twist/Co do samych kosztów, 40k pln za oprogramowanie przy takiej aplikacji brzmi rozsądnie. 

  • Kolinko

    Poprawka do adresu który podałem: http://taptaptap.com/blog/faceplanting-an-app-launch-horror-story-with-a-twist/

  • pmc

    apparella
    wedoo
    go2app

  • fazzidice

    120 tys. to w miare rozsadna cena. Towar mobilny klasy triple A to takie wlasnie kwoty. Nie wiem jaka jest konkretnie strategia. Jesli maks. monetyzacja tych appek to dogadalbym sie z jakims duzym wydawca. Bez takiego wsparcia jest potwornie trudno – szczegolnie na AS. 

  • Prawie ćwierć miliona PLN za dwa appsy dla dzieci to jest kosmiczna i absurdalna kwota. Raczej już nie do odzyskania. 

  • Nie ma żadnego dużego wydawcy, który zajmowałby się prostymi aplikacjami dla dzieci – za mały rynek. 

  • Qwerty

    bingle :)

  • fazzidice

    W tym co piszesz jest duzo prawdy z kilkoma zatrzezeniami.
    Dobry produkt mobilny rowniez duzo kosztuje. Patrz na takie GUn Bros – sam development gry to 500m$ – nie mowiac juz o utrzymaniu gry, community management, kolejne releasy. 30 tys Euro za produkt bardzo wysokiej jakosci – a takie sa te prezentowane appki to zaden kosmos, choc oczywiscie w naszych realiach za tyle mozna zrobic bardzo duzo. Mobile wbrew przekonaniu niektorych jest bardzo trudnym rynkiem. Jak ktos sobie mysli, ze niewielkim kosztem podbije appstore to pewnego dnia obudzi sie z reka w nocniku – fajnie to skomentowal CEO handyGames – http://www.pocketgamer.co.uk/r/Multiformat/HandyGames+news/news.asp?c=32247
     

  • Gun Bros to przykład z branży gier – 100-krotnie większego podwórka. Jasne, że jest kilka firm robiących gry za setki tysięcy czy nawet miliony, które potem się zwracają. Tylko po pierwsze – zwykle robią to ci, którzy mają pozycję, doświadczenie i środki aby ten towar sprzedać, a po drugie dotyczy to tylko i wyłącznie kategorii Games, gdzie sprzedaż jest o dwa rzędy wielkości większa od kategorii Education. Po prostu gry przeznaczone są dla wszystkich. Aplikacje dla dzieci – tylko dla grupki w określonym wieku. Nigdy nie widziałem w App Store produktu wyglądającego na kilkaset tys. przeznaczonego dla wąskiej grupy 3-6 latków. Wystarczy sięgnąć do danych demograficznych i od razu widać, że rynek zawęża nam się do 2-3% ogółu (biorąc pod uwagę, że przeciętna dzietność amerykańskiej rodziny to 2 sztuki). Dokładnie taki sam stosunek widać porównując kategorie i aplikacje App Store. Liderzy dziecięcych appsów – Duck Duck Moose, czy autorzy serii Peekaboo Barn mają superproste, prymitywne wręcz programiki nieporównywalne z jakąkolwiek mainstreamową grą z czołówki. Co ciekawe pomimo kolosalnej różnicy sprzedaży, ilość oferowanych aplikacji edukacyjnych i gier jest w App Store podobna (42k vs 77k). Przy czym w kategorii gier jest też masa dziecięcych appsów. Education to po prostu kategoria z ekstremalnie wysoką podażą. O tym jakich zarobków można spodziewać się będąc w czołówce Edu napisał niżej Kolinko. Te 300$ dziennie to oczywiście pod warunkiem, że nasz app będzie sprzedawał się lepiej niż ponad 42000 innych… Jednak uśredniając średnie zarobki wszystkich edukacyjnych aplikacji oscylujemy w okolicach ZERA bo zarabia tylko ścisła czołówka a reszta leżakuje. Właściwie to jest konkretna odpowiedź na dobre pytanie, które padło w wywiadzie.
    Jedna kwestia to sens inwestowania grubej kasy w niszowy i trudny rynek edukacyjny, a druga to zadeklarowane ćwierć miliona złotych w tych konkretnych Piratów (wciąż niedowierzam!). Kupiłem wczoraj obie aplikacje i poukładałem trochę z synkiem. Są OK na tle konkurencji ale patrząc od strony developera… Obie to tak naprawde ten sam prosty engine drag & drop i quiz (Love to count). W obu praktycznie ta sama grafika czyli 3 wektorowe postacie,  tełka i kilka małych obiektów. Do tego native speaker wypowiadający ileśtam rzeczowników. Powiem tak – parę miesięcy temu wypuściłem takie puzzle w Action Scripcie z Flash Packagera for iPhone. Skrypcik znalazłem gotowy darmowy. Wyszukanie i wypuszczenie jednej podobnie działającej układanki w iPhone zajęło jakieś 30 minut… Co do grafiki – około 200$ i w parę chwil kompletujemy ładnych piratów ze stocków: http://tinyurl.com/3m9tgwk 
    Potem zostaje już sama przyjemność zaprojektowania poszczególnych puzzli i znalezienie sposobu na sprzedaż. O ile nas to w ogóle interesuje…
    Także z mojego punktu widzenia – 240kpln w piratów – kosmos! 

  • ach jak ja uwielbiam taki bełkot… wezmę se trochę wordpressa, kupię skórkę na ebayu, a jutro będę Techcrunchem… zrób. pokaż. potem się wymądrzaj.

  • Anonim

    Sylwestrze,

    Dochodza mnie słuchy, że dziewczyny wybraly Twoja propozycje – odezwe sie do Ciebie mailowo :)

  • Wielbicielu bełkotu – cośtam już zrobiłem, a co chcesz konkretnie zobaczyć? Wyniki sprzedaży naszych appsów (zerobudżetowych) na udowodnienie tez o chłonności rynku? Tajemnica handlowa. Zdradze ci tyle – 900 miesce top USA Overall – około 130 sztuk dziennie worldwide. Aplikacji z education nie wchodzi wiecej niż 20 do top1000 overall.
    A może nagrać ci filmik jak się googlem znajduje actionscriptowy template puzzelków i wypuszcza flash packagerem (nie twierdzę oczywiście, że to od razu gotowy produkt na miarę Pirate Trio ;) ? Wolnorynkowe ceny wektorowej grafiki masz w powyższym linku. Tu masz konkretny przykład jak konkretna grafika za 60$: http://tinyurl.com/3n5mgqk …ląduje w konkretnym dziecięcym appsie robionym ze sztancy: http://tinyurl.com/3vo7pyo też piraci – motyla noga!A co do tego mają blogi z wordpressa i techrunch? Bełkot jakiś…

  • po prostu pokaż te swoje cudowne produkty z budżetem 0 pln. to zamknie tę dyskusję bardzo szybko.

  • A kto twierdzi że są cudowne? Nie ma się czym chwalić pod zacną edukacją bo nasz szajs jest obliczony na aferę: http://blowupthefrog.com 
    Ale przynajmniej zarabia od kiedy nauczylliśmy się sprzedawać. Wersja free (Blow the Frog) była do czasu premiery Anomaly Warzone Earth najczęściej pobieraną aplikacją made in poland. Ale tylko parę dni. 
    Pierwsza nasza rzecz za to była fajna i użyteczna ale oczywiście sprzedaż prawie zerowa: http://wyspawolin.pl/przewodniki/wyspa-wolin-w-iphone

    Rzadko komentuję coś na blogach – czy człowiek ma podpinać do komentarzy swoje CV??

  • Pingback: Agata Kozak i Maciej Sobiepanek (Next is Great) – Dzięki “Bloxy HD” proponujemy przeniesienie zabawy tradycyjnymi klockami na tablety i smartfony. AK74 – Artur Kurasiński blog (cc) 2007-2012()

  • Pingback: Rozszerzona rzeczywistość i aplikacje na mibile | Pearltrees()

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę