DICE+ czy polskie kości do gry zmienią globalną rozrywkę? Jest na to szansa.

Artur Kurasiński
3 kwietnia 2012
Ten artykuł przeczytasz w 6 minut

AK74 – Podczas konferencji mówiliście, że gry planszowe odchodzą do lamusa – nie do końca bym się z tym zgodził. Można nawet mówić o małym renesansie takiej formy rozrywki wśród pokolenia 30+…

DICE+ jest odpowiedzią na odzyskujące swoją dawną popularność gry planszowe oraz coraz większe zainteresowanie nowinkami technologicznymi jak smartfony czy tablety. Jest przeznaczony jest dla wszystkich – tych dużych i tych małych. Poprzez elektroniczną kostkę, oprócz dorosłych fanów planszówek, chcemy zachęcić do takich gier również dzieci.

Co prawda są to elektroniczne gry planszowe, ale jest to naturalna zmiana otaczającej nas rzeczywistości, która podąża za trendami światowymi. Informatyzacja i najnowsze technologie wypełniają po prostu coraz więcej przestrzeni w naszym życiu. DICE+ pozwala na połączenie interakcji z innymi graczami podczas wykorzystania najnowszej technologii.

Po prostu idealnie łączy tradycję z nowoczesnością. Poza tym po raz pierwszy będzie można porzucać elektroniką bez obaw że dzieci coś zniszczą, a co więcej jest to pożądane.

AK74 – Biorę Waszą kostkę do ręki, rzucam odczytuje wynik. To samo mogę robić ze zwykłą kostką za kupioną za 1 pln. Wasza kosztować będzie 100 pln. Gdzie tu rewolucja?:)

DICE+ Rewolucja polega na połączeniu kostki z grą znajdującą się na tablecie, smartfonie, laptopie czy TV, za pomocą Bluetooth i przekazanie do niej wyniku. Sprawia to że ciągle mamy bezpośredni wpływ na los bohaterów gier. DICE+ łączy w nowoczesny sposób świat tradycyjnych planszówek z nowoczesnymi multimediami.

Do tej pory rzut kostką w grach elektronicznych próbował zastąpić tzw. roller. Klikanie w przycisk, który generuje pseudolosowy wynik, tym samym decydując o losach gry, nie jest atrakcyjną opcją.

Jesteśmy znaczniej bardziej wymagający jeśli chodzi o nowoczesne technologie. Dlatego przywróciliśmy los do rąk graczy w formie tradycyjnej kostki w której zamknęliśmy najnowsze rozwiązania technologiczne, tj. system „anti – cheat”, detektor dotyku oraz rzutu, czy diody LED które świecą z wnętrza kostki. Kolejną innowacją jest wyświetlanie rezultatu rzutu po jego zakończeniu.

Oznacza to że rzucamy czystą białą kostką, na której nie możemy zobaczyć cyfr a dopiero jej zatrzymanie ujawnia czy tym razem był to dla nas szczęśliwy rzut czy mieliśmy pecha.

AK74 – Macie ogromne doświadczenie w produkcji kostek do gry. Wasza firma jest jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych marek w tej branży. Jak do tego doszło?

DICE+ Przygoda z kośćmi do gry zaczęła się 8 lat temu, kiedy Patryk Strzelewicz, właściciel firmy Q–workshop postanowił zająć się produkcją niepowtarzalnych kości do gier – zdobionych na każdej ścianie.

Był to wyjątkowo innowacyjny pomysł, ponieważ do tej pory kostki miały jedynie kropki lub cyfry. Kostki stworzone przez Patryka dodatkowo zdobiły runiczne wzory bądź grafiki smoków, wygrawerowane i pomalowane na ściankach kości.

Pierwsze zestawy zdobionych kości znalazły nabywców na aukcjach internetowych, gdzie ich cena sięgnęła zawrotnych na tamte czasy i ten produkt kwot. Pociągnęło to za sobą dalszy rozwój produkcji do wielkości rodzinnej manufaktury oraz stworzenia sklepu internetowego w języku polskim. Kolejnym etapem były aukcje internetowe na niemieckich i amerykańskich portalach oraz otwarcie sklepu internetowego w innych wersjach językowych.

Jednak dopiero udział w targach Spiel w Niemczech oraz GenCon w USA i zaprezentowanie kostek Q-workshop szerokiej rzeszy klientów spowodowało lawinowy rozwój firmy. Wtedy Patryk rozpoczął współpracę z największymi sklepami hobbystycznymi w Europie Zachodniej i USA. Sporo w tym zasługi dobrej opinii wśród graczy na całym świecie – kostki Q-workshop uznane zostały za niezwykle piękne, użyteczne i innowacyjne, deklasując tym samym konkurencję.

Sieć sprzedaży na początkowym etapie obejmowała tylko sklepy hobbystyczne, potem jednak została rozszerzona o współpracę z największymi dystrybutorami gier w ponad 30 krajach świata, która trwa do dziś. Dzięki niej kości Q-workshop dostępne są w ponad 5000 sklepów z grami planszowymi na całym świecie.

Obecnie Q –workshop jest drugim na świecie producentem kości i jedynym, który je ozdabia w tak innowacyjny sposób. Tej sztuki nie udało się do tej pory skopiować nawet największym.

AK74 – Teraz chcecie wejść w rejony nowych technologii. Macie taki know-how w Waszej firmie?

DICE+ – Oczywiście. Spółka GIC to połączenie doświadczenia trzech firm: Q-workshop (od 8 lat zajmującej się produkcją unikatowych kości do gier), FSG (pierwszej firmy w Polsce świadczącej usługi zewnętrznego dyrektora finansowego) i Platige Image (nominowane do Oscara studio postprodukcyjne).

Dodatkowo specjalnie na potrzeby DICE+ zbudowaliśmy zespół elektroników i programistów, którzy opiekują się aspektami technologicznymi. Współpracujemy również z producentami elektroniki
w Polsce, którzy posiadają własne parki maszyn, dzięki czemu cały montaż jest możliwy w kraju. Dzięki know-how wyniesionemu z Q-workshop również produkcja elementów składających się na obudowę odbywa się w kraju.

AK74 – Jak dokładnie działa DICE+? Z jakimi urządzeniami współpracuje? Z telewizorem, laptopem, tabletem i komórką? Możliwa jest rozgrywka wieloosobowa (parę osób w różnych pomieszczeniach)?

DICE+ Nasza elektroniczna kostka łączy się za pomocą Bluetooth z tabletem, smartfonem, laptopem lub TV. Dzięki temu wynik który wypadnie na kostce jest automatycznie przekazywany do gry. Prawidłowy rzut komunikowany jest za pomocą zielonych diod podświetlających cyfrę, natomiast czerwony komunikuje rzut niepoprawny.

System nazwany przez nas „anti – cheat”, który to wykrywa to zaprogramowane parametry rzutu określające minimalną długość, obrót i kąt nachylenia powierzchni na której się zatrzymała kostka połączone z czujnikiem zbliżeniowym.

Dodatkowo stworzyliśmy nie tylko kostkę, ale również gry z którymi jest kompatybilna. Na początek znane wszystkim z czasów dzieciństwa: Chińczyk, Backgammon i Kosmiczny Wyścig. Aktualnie już pracujemy nad kolejnymi tytułami: Ryzyko i Kościany Poker. W miarę rozwoju firmy będzie ich coraz więcej.

System multiplayer, o którym Pan wspomina jest jak najbardziej możliwy. Wszystko zależne jest od sposobu zaprogramowania gry. Można do nich dodać również element edukacyjny czy zręcznościowy. DICE+ zapewnia dość dużo sposobów na uatrakcyjnienie gier. Dodatkowo poza samą opcją przekazywania wyniku, deweloperzy gier dostaną dodatkowe możliwości sterowania funkcjami DICE+

AK74 – Czy szukaliście na rynku partnerów, którzy by chcieli zmienić albo napisać specjalnie pod Waszą kostkę grę? Rozmawialiście już z jakimiś partnerami z USA? Może firmami z branży gier?

DICE+ Obecnie DICE+ prowadzi rozmowy z twórcami gier, oprogramowania i urządzeń mobilnych na temat współpracy zarówno w kraju jak i zagranicą Współpracujemy również z twórcami już istniejących tytułów nad wsparciem dla naszej magicznej kostki. Wybór partnerów strategicznych oraz wspierających nastąpi po targach E3 w LA (5-7.06.2012), gdzie DICE+ zostanie zaprezentowany największym deweloperom na rynkach międzynarodowych.

AK74 – Jak planujecie reklamować i promować swój produkt – chcecie przekonać firmy i developerów gier żeby włączyły DICE+ do swojej oferty czy raczej będziecie koncentrowali się na klientach końcowych?

DICE+ Nie chcemy zamykać się na żadną z opcji, gdyż podobnie jak w Q-workshop, jesteśmy otwarci na zapotrzebowanie płynące od różnych klientów – zarówno indywidualnych jak i biznesowych. Doświadczenie oraz kontakty zdobyte w Q-workshop ułatwiają nam zaplanowanie dystrybucji na zagranicznych rynkach.

Do tej pory rozmawialiśmy z kilkunastoma developerami z każdego kontynentu i mamy ich deklarację chęci współpracy. Na rynku polskim prowadzimy już rozmowy z największym developerem gier – grupą CD projekt. Dla klientów indywidualnych, DICE+ będzie dostępne pod koniec 2012 roku poprzez naszą stronę www.dicepl.us.

AK74 – Współpracujecie z Platige Image – za co dokładnie odpowiada ta firma?

DICE+ – Platige Image to wielokrotnie nagradzane studio postprodukcyjne w Polsce, specjalizujące się w tworzeniu reklam telewizyjnych, zaawansowanych animacji i wysokiej klasy efektów specjalnych do filmów. W GIC, Platige Image poza udziałem finansowym, odpowiada również za stronę kreacyjną i graficzną przedsięwzięcia. Spot promujący DICE+ został stworzony właśnie przez Platige Image. W czerwcu zostanie zaprezentowany kolejny, tym razem będzie to spot aktorski.

AK74 – Zapewne macie apetyt na zostanie globalną marką. Któreś z rynków bardziej Was interesują?

DICE+ Opierając się na statystykach sprzedaży Q-workshop, mamy świadomość że najbardziej chłonny rynek to USA. Z europejskich krajów to z kolei Niemcy, Włochy i Francja. Niemniej jednak DICE+ posiada szerszą grupę odbiorców niż Q-workshop, więc ostatecznie to nasi klienci pokażą z której części świata będzie płynęło największe zainteresowanie.

AK74 – Ile chcecie sprzedać DICE+ w tym roku?

DICE+ Aby zobrazować rynek dla DICE+ posłużę się ilością sprzedanych tabletów – ponad 60 mln tylko w 2011 (na najbliższy rok prognozowane jest podwojenie tej liczby do 120 mln – wg. Raport Mobile Internet Standard 2011) oraz Smart TV, których do 2013 będzie 250 mln na całym wiecie (dane wg. adobomagazine.com). Każdy z tych użytkowników to nasz potencjalny klient.

Dodając do tego, że 84% użytkowników tabletów używa ich właśnie do gier – możemy śmiało mówić o kilku milionach. Samych gier (jak podaje BoardGameGeek) z mechaniką kostki jest na świecie ponad 11 000 także potencjał DICE+ i możliwości zróżnicowania gier są ogromne.

AK74 – Jedziecie na E3 do Los Angeles. To są najważniejsze targi branży gier komputerowych – jak zamierzacie tam się promować żeby nie zginąć w tłumie innych, większych firm?

DICE+ Premiera w Polsce, która odbyła się 27.03 odbiła się już pozytywnym echem nie tylko w kraju ale również na zagranicznych portalach typu engadget. Można powiedzieć że jest to informacyjny początek rewolucji jaką zamierzamy przeprowadzić w temacie gier planszowych. Dodatkowo jeśli chodzi o same targi to ponad 10 000 białych, magicznych sześcianów opanuje zarówno stoisko jak i przestrzeń poza nim. Chcemy przypomnieć wszystkim odwiedzającym jaki był początek gier i pokazać jak można wkraczać w nowoczesność nie zapominając o tradycji.

Relację z targów będzie można obserwować na bieżąco poprzez nasz profil na Facebooku.

Może zainteresują Cię również:



facebook linkedin twitter youtube instagram search-icon