Ponieważ częściowo pod koniec roku udało mi się zmniejszyć wysokość sterty książek z kupki „koniecznie przeczytać!” chciałbym na gorąco podzielić się refleksją co do przeczytanych pozycji:
Mirosław Filiciak
Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej
Świetnie napisana z dużym wdziękiem i zrozumieniem tematyki gier sieciowych. Widać, że autor nie przyjął typowej postawy obserwatora z zewnątrz ale wręcz zaraża optymizmem co do takiej formy rozrywki. Pozycja chyba jedna z pierwszych tego typu na rynku polskim – jeśli zaczynasz się interesować grami sieciowymi od strony nauk społecznych – wybierz M. Filiciaka. Ten pan pisuje też na blogu Kultura 2.0. Polecam przejrzeć listę prac autorstwa Filiciaka – myślę, że każdy interesujący się nowymi mediami skusi się na kilka pozycji szczególnie, że ten Pan jest sekretarzem takiej instytucji a doktorat pisał na taki temat.
Jerzy Zygmunt Szeja „Gry fabularne – nowe zjawisko kultury współczesnej”
Książka o gier a w szczególności gier fabularnych w przestrzeni społecznej oraz o ich odmianie komputerowej. Dużo znajdziemy o grach komputerowych i ich systematyce.
Pozycja ta może być swietnym dopełnieniem książki Filiciaka. Zawiera pod koniec kilka przykładów zastosowań gier RPG w praktyce – chodzi o wykorzystanie ich waloru edukacyjnego do celów edukacyjnych. Jak dla mnie książka trochę za sztywna i zbyt akademicka – może to dlatego, że przeczytałem ją prawie na końcu?
Edward Castronova
Synthetic Worlds: The Business and Culture of Online Games
Marzyłem o takiej książce od kilku lat. Autor jest ekonomistą, który kiedyś zaczął grać w MMORPG (a dokładniej w EverQuest’a). Pochłoneł go to na tyle, że zaczął analizować ekonomię wirtualnych (pardon – syntetycznych) światów. Jakie są i czym się różnią od 'realnych’ ekonomii znanych z naszego świata? Czy mamy do czynienia z zupełnią nową gałęzią rozrywki czy tylko modą? Jaką przyszłość i rozwój autor widzi w nowych projektach typu Second Life? Jednym słowem jeśli interesujesz się, planujesz wydać grę spod znaku MMORPG to ta książka powinna stać się twoją biblią. Amen i log off.
Z nowości – prof Castronova otrzymał pod koniec 2006 roku grant na stworzenie..gry MMORPG w realiach czasów Shakespeare’a. Fiu fiu nie mówcie o tym tylko Giertychowi…
Jesper Juul
Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds
Dobra lektura dla antropologów kulturowych i socjologów. Dużo o interfesjach gier, odbiorze treści, komunikacji gracz – produkt. Cięzko jest mi powiedzieć czy poleciłbym tą pozycję komuś kto po prostu chce przeczytać coś związanego z branżą gier komputerowych – jest zbyt napakowana terminologią naukową. Czyta się ciężko i trudno mi osądzić czy poprzez dobór tematów czy zakres (np. autor lokuje początek gier od starożytnego Egiptu..). Jednym słowem – jeśli szukasz pozycji stanowiącej wyzwanie dla twojego intelektu – here you go.