Szukaj
Zamknij
Wywiady

Remigiusz Kościelny (Vivid Games) – Ciężko będzie komukolwiek powtórzyć fenomen Angry Birds ale wierzymy, iż Real Boxing okaże się hitem

AK74 – Real Boxing to Wasza najnowsza produkcja i chyba można śmiało powiedzieć, że mierzycie wysoko – jakość wykonania oraz technologia gry zapowiadają się bardzo fajnie. Ile pracowaliście nad tym tytułem i jakim zespołem?

Vivid Games – Nad grą pracowaliśmy blisko pół roku. Był to z pewnością najbardziej intensywny do tej pory okres w naszej firmie, a w szczytowym momencie nad grą pracowało 25 osób. Pół roku i mocny zespół to naprawdę minimum, aby stworzyć absolutnie pierwszo ligowy produkt. W Real Boxing, prócz użycia najbardziej zaawansowanej technologii Unreal Engine 3, wykorzystane zostały animacje nagrane przez profesjonalnych bokserów w trakcie sesji motion-capture. Poziom zaawansowania technologicznego jest bardzo wysoki.

AK74 – Na filmie reklamowym widać, że jest spore opóźnienie w reakcji między ruchem a grą. To jest tylko złudzenie czy faktycznie gra nie będzie aż tak dynamiczna?

Vivid Games – Najważniejsze jest to, iż grając za pomocą tej nowej metody kontroli sprawia to po prostu fun. Real Boxing jest idealnie skrojony pod tego typu system. System walki nie polega na jak najszybszym stukaniu w szybkę, ale na umiejętnym wykorzystywaniu strategii, obserwacji przeciwnika i reakcji. Dla najlepszego efektu najlepiej po prostu spróbować :).

AK74 – Mało chyba osób wie, że zrobiliście bardzo dużo tytułów do tej pory. Macie też inwestora – czyli macie doświadczenie i fundusze. To kiedy zrobicie coś na skalę Angry Birds? Sukces tej gry jest do powtórzenia?

Vivid Games – Wierzymy, iż Real Boxing okaże się hitem. Oczywiście, raczej ciężko będzie komukolwiek powtórzyć fenomen Angry Birds, ale hej – jest masa innych success stories, jak chociażby seria Infinity Blade – której zyski liczone są w dziesiątkach milionów dolarów.

AK74 – Tylko w App Store co miesiąca pojawia blisko 20 tysięcy aplikacji (sic!) w tym kilka tysięcy gier. To co kiedyś wyglądało jak prosty biznes dziś raczej należy porównywać do poszukiwania złota na dnie najgłębszego rowu na dnie oceanu. Jak sobie radzicie jako developer? Wydajecie więcej pieniędzy na reklamę, pozycjonowanie? Czy może wykorzystujecie swoje gry do reklamowania kolejnych tytułów?

Vivid Games –Aby przetrwać w tym oceanie trzeba przede wszystkim bardzo dobrze go znać. Oczywiście po pierwsze i przede wszystkim – świetny produkt; bez niego nic się nie uda. Do tego dodać trzeba odpowiednio skrojony marketing, różnego rodzaju narzędzia do cross-promocji, analitykę, kontakty z mediami. Wreszcie, relacje z osobami odpowiedzialnymi za promocję bezpośrednio w kanale sprzedaży.

AK74 – Jak z Waszej perspektywy wygląda polski rynek gamedevu mobilnego? Nie macie wrażenia, że koledzy deweloperzy z firm takich jak Techland czy CD Projekt patrzą na Was z wyższością? Nie macie kompleksów?

Vivid Games – Polska jako producent gier mobilnych miała zawsze silną pozycję na świecie. Jest co najmniej kilka firm, które osiągnęły bardzo duże sukcesy. Prawie każdy konkurs, czy zestawienie „naj” zawiera jakiś produkt stworzony w Polsce.
Real Boxing pokazuje, iż można stworzyć coś o najwyższej możliwej do osiągnięcia jakości również na platformach mobilnych, które rozwijają się w tej chwili najszybciej. Nie sądzę również, iż firmy z dużych konsol patrzą z nas wyższością – nie mamy kompleksów 

AK74 – Jak wygląda produkcja gier na różne platformy w Waszym wykonaniu? Tylko iOS naprawdę daje zarobić a Android służy budowaniu zasięgu? Windows to na razie martwa platforma?

Vivid Games – Dwie najważniejsze dla nas platformy to iOS i Android. Obie dają zarobić, jednak do każdej trzeba mieć odpowiednie podejście. Tym niemniej – uzyskiwanie optymalnych wyników sprzedaży to długotrwały proces nauki, sprawdzania co działa najlepiej, budowania relacji z właścicielem platformy.

AK74 – Zapewne ten wywiad przeczyta część osób, które będą chciały same założyć własną firmę i tworzyć gry – co byście im poradzili? Na co mają zwrócić uwagę, gdzie szukać wiedzy i gdzie zdobywać doświadczenie?

Vivid Games – Trzeba przeanalizować sytuację na platformie na której zamierza sprzedawać się swoje produkty. Wiedzieć co się sprzedaje, ale przede wszystkim dlaczego. Znaleźć obszar który jest jeszcze nie do końca eksplorowany. Nie kopiować. Zrobić grę, która zainteresuje graczy i media. Nie wydawać gry za wszelką cenę we własnym zakresie, ponieważ nie jedna już świetna gra poszła na dno z powodu braku odpowiedniej promocji.

AK74 -Jakie są Wasze plany po pozyskaniu inwestora? Chcecie podbić rynek amerykański czy azjatycki? Z kim chcecie konkurować i jakie są Wasze cele i marzenia?

Vivid Games – Przez ostatnie kilka miesięcy wyprodukowaliśmy całe spektrum produktów. Stworzyliśmy niesamowity Real Boxing, który jest grą premium, jak również gry freemium, a także takie za 99c. Sprzedajemy je w AppStorze, Google Play, Amazonie i jeszcze kilku innych kanałach. Najbliższe 2-3 miesiące pozwolą nam dokonać oceny, które z modeli biznesowych, kanałów dystrybucji i rodzajów gier będą rokować dla nas największy sukces. W tym kierunku skierujemy swoje działania w przyszłym roku.

AK74 – Nad czym pracujecie obecnie? Ile gier produkujecie?

Vivid Games – Kurz po produkcji Real Boxing jeszcze nie opadł. Dzień premiery, nie oznacza jednak końca pracy nad tą marką. W najbliższych miesiącach pojawią się liczne aktualizacje i dodatkowa zawartość (DLC). Wkrótce ogłosimy kolejne platformy na których pojawi się ten tytuł. Plany na 2013 ogłosimy w najbliższym czasie.

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę