Szukaj
Zamknij
Wywiady

Radek Zaleski (CDP.pl) – W 2013 planujemy wyjść z bety, a także dodać kilka bardzo istotnych nowych elementów, jak chociażby nowe formy płatności czy downloader.

AK74 – Radku jak CDP ma się świeżo po starcie? Co Was zaskoczyło pozytywnie a co negatywnie? Start był ciężki – serwery padły…

Radek Zaleski (Dyrektor ds. Rozwoju w CDP.pl) – Serwery padły na kilkanaście minut, kiedy klienci szturmowali serwis w tej samej minucie. Potem oczywiście wszystko działało wolno, więc nerwowo klikali “odśwież”. Szczerze mówiąc nigdy nie widziałem czegoś podobnego, no dobra, widziałem jak padały serwery w gazeta.pl, gdy publikowano raport smoleński w pliku PDF. Było przez chwilę wesoło, zwłaszcza, że jak przechodziła pierwsza fala a ja byłem jeszcze na scenie i czytałem smsy (cdp.pl otworzyliśmy na żywo na konferencji prasowej).

Może to zabrzmi nieprofesjonalnie, ale mnie takie “pady cieszą”, bo oznaczają, że trafiliśmy dobrze z ofertą i dotarliśmy do klientów. Małe oblężenie i czkawkę mieliśmy też 6 grudnia, gdy rozdawaliśmy grę za darmo, na szczęście nikt nie zauważył;).

A jak się ma serwis? Ma się bardzo dobrze (zobacz infografikę) , od momentu startu wdrożyliśmy masę usprawnień czy poprawek, część niewidocznych dla użytkowników, ale koniecznych ze względu na stabilność aplikacji, jej wygodę lub konieczność biznesową. Ja jestem zaskoczony ilością transakcji jak i faktem, że ludzie kupują bez wahania nowe gry, jak na przykład Far Cry 3, w cenie powyżej 100zł.

W 2013 planujemy wyjść z bety, a także dodać kilka bardzo istotnych nowych elementów, jak chociażby nowe formy płatności czy downloader.

AK74 – Ile w CDP jest GOGA? Wykorzystaliście jakieś rozwiązania technologiczne czy wszystko było tworzone od nowa?

RZ – Dla nieuzbrojonego oka dosyć dużo – wykorzystaliśmy podstawowy układ serwisu oraz skorzystaliśmy z know-how dotyczącego flow transakcji i ściągania. Użytkownik widzi więc poniekąd funkcjonalną kopię gog.com.

Od środka natomiast to zupełnie inny silnik i inne wymagania. Nie będę wchodził w szczegóły, bo to nudne, kluczowy jest fakt, że operujemy jako polska spółka, co zmusza nas do wielu trudnych, mało atrakcyjnych rzeczy jeśli chodzi o rozliczenia, mamy rozwiązania DRM, których w gog.com nie ma, będziemy też budować trochę odmienny model biznesowy.

Soft jest oparty na Railsach, ciągle szukamy zdolnych developerów, może któryś to czyta.

AK74 – Wiele osób pewnie się Ciebie pyta – jaka jest różnica między CDP a GOGiem i po co tworzyć kolejną platformę do sprzedaży gier?

RZ – GOG.com to niszowy serwis (brak DRM, zaczynał od starych gier), ale działający na globalnym rynku – w efekcie docierający do dużej grupy ludzi, zwłaszcza w USA.

Celem cdp.pl jest być liderem rynku na rynku lokalnym – czyli dotrzeć do każdego Polaka. To zupełnie inne koncepcje działania, raczej nie do pogodzenia pod jedną marką.

AK74 – Czy tylko gry chcecie sprzedawać? Bo patrząc na grupę docelową i potencjał waszej „niebieskiej” części odpowiedzialnej za sprzedaż to możecie w zasadzie sprzedawać wszystko – filmy, muzykę, gry, komiksy…

RZ – Jesteśmy “cedepe – cyfrową dystrybucją plików”. Faktycznie, jako spółka sprzedajemy np. filmy Disney’a tradycyjnymi kanałami. Czy da się taką działalność przełożyć na online? Czas pokaże.

AK74 – Kupiłem i ściągnąłem „FarCry 3” – musiałem ściągać dziewięć paczek po 1GB. Nie powiem żeby mnie to przerosło technicznie ale wolałbym model STEAM’a – płacę, klikam, że chcę mieć grę zainstalowaną i w magiczny sposób ona się pojawia się na moim dysku. W CDP jest inaczej – z czego to wynika?

RZ – Wynika to z trzech powodów. Po pierwsze, model “zapisz na dysku” stosujemy od dawna w gog.com i wiemy, że się sprawdza.

Po drugie, to domyślny sposób pobierania plików przez…. ekhm, naszych przyszłych klientów, którzy jeszcze trochę błądzą pod pachę ze swoimi chomikami. A ja chciałem zbudować serwis, który pod względem UX będzie bardzo podobny do najpopularniejszych kanałów dystrybycji plików, czyli tzw. “nieoficjalnego biegu kultury”. To wygodne jest, i bardzo szybkie, dzięki Netii.

Po trzecie wreszcie, co prozaicznie, model proponowany przez STEAM jest bardzo trudny do wdrożenia na zadowalającym poziomie, dość powiedzieć, że sami dochodzili do niego latami, spotykająć się wcześniej z bardzo ostrą krytyką (pamiętasz to?).

AK74 – Jak duża jest skala piractwa w Polsce? Masz jakieś świeże dane? Jako CD Projekt monitorujecie sieci P2P żeby mierzyć poziom strat? Wytaczacie procesy graczom, którzy pobrali Wasze produkty nielegalnie?

RZ – Skala piractwa jest bardzo duża, ale wierzymy, że odpowiedni serwis, odpowiednia jakość obsługi, wygoda płatności oraz cena sprawią, że piraci będą naszymi klientami. Nie wiem czy można mówić o stratach, raczej o straconej szansie na klienta. Nic nie wiem o procesach.

AK74 – Na platformie CDP jest dużo (naliczyłem około 63 tytułów) bez DRM. Coraz łatwiej przekonuje się wydawców żeby dawali Wam swoje tytuły bez zabezpieczeń?

RZ – Pełną listę gier bez DRM znajdziesz tutaj. Wydawców, mimo tego, że działamy w jednej grupie z gog.com wcale tak łatwo przekonać nie jest. Ale robimy wszystko co w naszej mocy, naszym zdaniem brak DRM to jeden z ważniejszych czynników wpływających na zakup cyfrowego produktu.

AK74 – Wydawcy traktują Was jak równorzędnego partnera, któremu opłaca się dać fajny, wyczekiwany pre order? Czy musicie na to zapracować wynikami sprzedaży?

RZ – Trudne pytanie. Wbrew popularnej opinii, zwłaszcza wśród niedzielnych ekspertów, to nie jest tak proste, że dowolny serwis może sprzedać dowolny produkt w dowolnej formule. Na pewno trzeba pracować długo na zaufanie i budowanie dobrej relacji.

AK74 – A propos wyników sprzedaży. Wiem, że CDP działa krótko ale na pewno coś tam na początku musieliście wpisać w XLS żeby projekt ruszył :) Ile procent rynku chcecie zagarnąć dla siebie za 3 lata?

RZ – 90%. Resztę zostawimy Steamowi. Niech mają. A na serio – chcemy być liderem tego rynku. Nie tylko pod względem liczb, ale także (a może przede wszystkim) pod względem jakości i elastyczność całej platformy, dopasowania do polskiego rynku. Głęboko wierzę, że gdy w ofercie wszystkich konkurentów znajdą się te produkty tych samych wydawców w podobnych cenach (a wszystko na to wskazuje) to zwycięży serwis najlepszy.

Oczywiście, walka ze Steamem tylko pod względem nie ma sensu (sami zresztą sprzedajemy gry zabezpieczone tym systemem), to globalny gigant, więc równie istotne będą lokalne ceny, rozumienie lokalnej specyfiki.

AK74 – Plany na 2013 rok. Co się zmieni, co pokaże co być może zniknie z platformy CDP?

RZ – Duuuużo nowych produktów na półkach. Nowe modele płatności (wygodniejsze). Poprawa jakości i wygody pobierania plików. Nagrody dla najwierniejszych klientów. Poprawianie wydajności i usability całego serwisu. No i cyfrowy Giermasz.

Zapisz się do mojego newslettera

Raz w tygodniu wyślę Ci wyselekcjowane informacje ze świata: technologii, biznesu i mediów. Jeśli interesujesz się startupami, dronami, drukiem 3D, EV, VR, AI, AR, video czy bitcoinami to witaj w domu.

Obiecuję - zero spamu tylko samo "mięcho"!

Wahasz się? Dostaniesz też za darmo w PDFie komiks "Strange Years" stworzony przez Michała "Śledzia" Śledzińskiego!




Dziękuje, nie chcę